London

Zondag 15 september was het zo ver: 34 leerlingen van het ISW en hun 3 begeleiders zagen zondagmiddag Hoek van Holland (en diverse zwaaiende ouders) steeds kleiner worden toen de boot de haven verliet op weg naar de andere kant van het water. De zee was niet heel rustig te noemen, maar het was al met al een goede overtocht.

Bepakt met regenjassen, paraplu’s, kussens, verloopstekkers en al het andere wat we maar dachten nodig te hebben kwamen we ’s avonds in Harwich aan. Het was toen al donker en het weer was echt Engels. Aan het eind van de avond kwamen we met de bus aan in Bromley waar we werden opgewacht door de gastgezinnen. Iedereen was toen behoorlijk toe aan zijn of haar bed, maar bij wie zou dat staan en hoe zou het zijn? Dat was natuurlijk best even spannend.

De volgende ochtend moesten we alweer vroeg verzamelen. Gelukkig waren de eerste geluiden over de gastgezinnen positief. Natuurlijk lagen niet alle bedden even lekker en was het eten misschien niet helemaal zoals we gewend waren, maar eigenlijk was iedereen best tevreden over het onthaal bij de gezinnen. Dus op naar de trein en op naar Londen! Ook de dagen daarna was dit ons vaste ritueel:

’s ochtends al vroeg op pad met ons typische Engelse lunchpakket, zodat we een lange dag in Londen zouden hebben. The early bird catches the worm!

We hebben ontzettend veel gezien en gedaan. Natuurlijk hebben we een blik geworpen op alle beroemde sights: de Tower of London, Tower Bridge, Big Ben, Houses of Parliament, Piccadilly Circus, Trafalgar Square, St Paul’s. Maar we zijn ook zeer actief geweest. Onze voeten hebben heel wat kilometers afgelegd, zowel onder als boven de grond. We hebben twee keer een fenomenaal uitzicht over de stad gehad: de eerste keer (na een flinke klimpartij) vanaf de toren van St Paul’s en de tweede keer vanuit London Eye. We hebben een rondleiding en een workshop gekregen in The Globe Theatre. We hebben de musical Wicked bezocht. We zijn naar het Science Museum geweest en we zijn op de laatste dag ook nog naar Cambridge afgereisd. En voor de Harry Potter-fans zal ongetwijfeld het bezoek aan de Harry Potter Studios het hoogtepunt zijn geweest.

Afgepeigerd maar zeer voldaan kwamen we vrijdagochtend weer aan in Hoek van Holland. Het was een fantastische week met een hele gezellige groep. Er kwamen meerdere keren complimenten over het gedrag van onze leerlingen: in St Paul’s Cathedral vielen we positief op en ook de gastgezinnencentrale was vol lof. En misschien was het af en toe wat frisjes en helaas zijn we ook een paar keer nat geworden, maar al met al hebben we ook met het weer best geboft.

Kortom: een geslaagde week!

Meer foto's vindt u hier.