Uitwisseling 2011

De foto's van het Duitse deel van de uitwisseling zijn hier te vinden.

De foto's van het Nederlandse deel van de uitwisseling staan hier.

De verslagen van het Nederlandse deel van de uitwisseling staan onder de verslagen van het Duitse deel.

Naar Duitsland...

Zondag 3 april. Om tien voor twee verzamelden we bij school bepakt en bezakt met al onze spullen. Na een reis van ongeveer drie uur kwamen we aan bij het Anne-Frank-Gymnasium. De school ziet er lang niet zo mooi uit als die van ons, het wordt zelfs vergeleken met een bunker. We waren iets te vroeg, want er stonden nog maar twee Duitsers toen we aankwamen, maar al gauw waren de anderen er ook en kon iedereen met zijn of haar Duitser mee naar huis. We hadden even tijd om bij te kletsen, waarna we gingen eten. 's Avonds gingen we naar het café van één van de Duitse uitwisselingsstudenten. Het is best lastig om van het ene moment op het andere moment over te schakelen op het Duits, maar het gaat redelijk. Ik versta/begrijp het meeste wat ze zeggen, maar het praten is best lastig (zeker als je geen Duits in je pakket hebt).  We hebben zin in morgen en we zijn benieuwd naar de rest van de week! Saskia Valstar en Charlotte Böttger

Maandag 4 april. De eerste echte dag in Duitsland begint voor de meeste mensen met een blokuur wiskunde. Iedereen gaat met de auto of bus naar school, omdat fietsen erg lastig is door de heuvels in Aken. De les begint om 8.05 en wat direct opvalt is dat veel mensen actief met de les meedoen, omdat het meedoen in de les een belangrijk onderdeel is van het rapportcijfer. Na de les hebben we een gesprek met de schoolleider. Hij verwelkomt ons en vertelt over de school. Zo vertelt hij dat er 2500 leerlingen les krijgen op het scholencomplex. Dat verklaart waarom de school zo groot is.
Na het gesprek krijgen we eten in de kantine. Het is een mooie kantine en je kunt er veel verschillende dingen eten. Wij krijgen salade, patat en een schnitzel. Als de pauze voorbij is gaan we verder met het project over vooroordelen, waarmee we in Nederland zijn begonnen. We moeten een enquête opstellen, waarmee we de vooroordelen over Nederlanders kunnen onderzoeken. Na school gingen we bowlen in het centrum van Aken. Dat was erg gezellig. ´s Avonds gingen we met de hele groep barbecuen bij Anna, een van de Duitse meiden. Zij had een mooie tuin waar we met zijn allen konden zitten en we hebben daar lekker gegeten. Het was een leuke, gezellige dag. Groeten van Niels Waars en Max Dantchev

Dinsdag 5 april. Vandaag gingen we met de bus naar school, met een andere bus als gisteren omdat we ietsje later op school mochten zijn. Maar doordat we met een andere bus gingen, duurde het allemaal nog veel langer.. De busreis duurde ongeveer 40 minuten. Dat is wel apart om te zien, dat alle leerlingen met de auto of met de bus naar school gaan terwijl ik binnen 5 minuten met me fiets op school ben, daar ben ik toch wel blij mee! Op school gingen we in groepjes vragen maken die we morgen aan de Burgemeester van Vaals gaan stellen. Daarna hadden we nog 2 uur les, ik heb biologie en wiskunde gehad. Daarna zijn we naar Aken gegaan en daar kregen we een boekje met heel veel vragen en moesten we die gaan beantwoorden. Je moest dan door Aken gaan lopen om zo de antwoorden te vinden. Daardoor heb ik veel van de stad gezien en dat was wel erg leuk. Toen we de vragen beantwoord hadden zijn we nog even wezen winkelen en daarna gingen Lara, Merel, Alina en ik paardrijden. Ik vond dat wel een beetje eng omdat ik nog nooit eerder op een paard had gezeten, maar het was erg leuk. We hebben eerst een beetje geoefend en daarna hebben we in het bos gereden. Ik
heb me angst overwonnen en een leuke nieuwe ervaring erbij. De andere leerlingen zijn naar de bioscoop geweest, natuurlijk ook erg leuk. Het was een leuke dag, maar we gaan zeker ook nog veel andere leuke dingen doen! Dominique van der Berg

Verslag van woensdag. Ook vandaag was weer een leuke dag. En gelukkig scheen de zon heerlijk op ons bolletje. Op het programma stonden Vaals (het drielandenpunt) en Monschau voor vandaag. We gingen met de bus naar Vaals en hebben eerst een bezoek gebracht aan de burgermeester. Hij heeft ons veel verteld over de relatie tussen Duitsland en Nederland. Na het bezoek reden we met de bus verder naar Monschau. Een heel leuk en schattig stadje. We begonnen in het biermuseum. Er werd van alles uitgelegd en we eindigden met een echt glas bier. Met de zon heerlijk schijnend gingen we de stad verkennen. Er waren niet veel winkels om te shoppen maar wel veel leuke kleine souvenirwinkeltjes, oude huisjes en gezellige terrasjes. In het stadje konden we ook een soort berg op om Monschau van boven te zien. Dus dat hebben we gedaan. Lekker veel steile en scheve trappen lopen. Maar eenmaal boven aangekomen was het de trappen lopen meer dan waard. Het uitzicht was echt super mooi. Na heel veel foto's te hebben gemaakt zijn we naar beneden gelopen en moesten we terug de bus in. Op weg naar huis om lekker te gaan eten.Carmen Contreras Castro

Donnerstag 7-04   07.00: Wekker gaat, nog even blijven liggen bitte 07.03: Langzaam omhoog komen, douchen en frühstuck 07.57: Rennen voor de bus naar Aachen met een half stuk stokbrood in mijn mond 08.37: Aufsteigen bij Hauptbahnhof waar de helft al zit te wachten in het ochtendzonnetje 09.18: De trein vertrekt naar Köln 10.11: "Ausstieg in Farhtrichtung links" 10.22: Om het hoekje van de Dom kijken 10.54: Tijd voor latte macchiato; 'Starbucks' in Köln 11.06: Groepsfoto! 11.11: Een gids komt uitleg geven over de geschiedenis van Köln 12.24: Nog steeds bezig met de rondleiding door Köln... 12.39: KLAAR! We mogen zelf verder rondlopen in de stad als we maar weer 'pünktlich' om tien voor vier terug zijn 12.42: In het gras mijn lunchpakketje verorberen met de zon schijnend op mijn kont, daarna nog even lekker shoppen! 16.03: Scheiße, zu spät op het trefpunt dus hophophop snel de trein in 17.58: 'Thuis' 18.39: Lara komt mijn kamer binnen stormen voor een 'cocktails voor 2euro bij Apollo'-bon, onverwachte cocktailparty dus! Snel omkleden en naar de bus rennen (voor de tweede keer deze dag) 19.20: Op de bus wachten die te laat is... 19.23: ...en dus niet meer komt 19.28: Cocktailparty wordt verzet naar ná het eten 20.34: Eindelijk avondeten in 'Labyrinth' 20.58: Eten war scheiße, op naar 'Apollo' met onze bonnetjes 22.37: Caipirinha-cocktail =op 22.39: Op naar de 'Ess-bar' 23.51: "Ich will noch nicht gehen, ich will noch ein bisschen tanzen" 00.00: Vanaf hier is het officieel de volgende dag, dus die verdere details mag ik gelukkig achterwegen laten...Merel van den Ende

-------------------------------------------------------------------------------------------

Onze leerlingen hebben een geweldige week gehad met onze Duitse gasten van het Anne Frank Gymnasium en de Heinrich Heine Gesamtschule uit Aken.Op zondagmiddag zijn 13 leerlingen van het Anne Frank Gymnasium en de Heinrich Heine Gesamtschule uit Aken in 's Gravenzande aangekomen samen met twee leraren die Nederlands geven op deze twee Duitse scholen. Deze leerlingen leren allemaal Nederlands op hun school in Duitsland.

De leerlingen verblijven in de gezinnen van onze leerlingen van vwo-5. Deze week bezoeken de leerlingen een aantal lessen in vwo-5. Het Escher museum in Den Haag en het Anne Frank museum in Amsterdam zijn bezocht met veel enthousiasme op dinsdag en woensdag. Op donderdagochtend is de groep zeer hartelijk ontvangen door het bedrijf Koppert Cress in Monster, waar zij veel hebben opgestoken van de tuinbouw in het Westland. Wij zijn het bedrijf zeer erkentelijk voor hun uitnodiging en de interessante rondleiding.

Voorafgaand aan de week zijn de e-mailadressen al uitgewisseld en is er al veelvuldig contact geweest. Het is de bedoeling dat er deze week alleen Nederlands gesproken wordt. In april vertrekken onze leerlingen voor een week naar Duitsland om dan de tijd door te brengen in het gezin van de Duitse uitwisselingspartner. In die week is de voertaal Duits.

Maandag 14 februari. Maandagochtend begonnen we met de eerste 2u gym. We begonnen met een inleidingsspelletje en konden daarna kiezen of we gingen volleyballen of basketballen. Velen kozen voor het volleyballen omdat ze die uitleg het meest begrepen hadden. Daarna gingen we supertrefbal spelen, wat ook weer voor een grappig tafereel zorgde. Toen was de gymles afgelopen en meneer van der Mark kreeg daverend applaus. Hierna was er pauze. Na de pauze moesten we onze eigen lessen volgen. Wij ( Chantal en Max ) hadden Engels en godsdienst. Tussen deze lessen was er nog een toespraak van meneer van der Burg die een goed beeld van het Westland schetste. Daarna lieten we even de school zien en vervolgens hadden we heerlijk broodjes in de pauze. Na de pauze gingen we aan de enquete werken die we dinsdag in den haag houden. Om een uurtje of 3 waren we daar klaar mee en gingen we met een groep naar het dorp om het dorp te laten zien en wat te drinken. 's avonds hebben we heerlijk bij Max gegeten en nog even wat getafeltennist, airhockey gespeeld enz. Om iets voor 7en gingen we ons verkleden om naar de voetbal te gaan. Stella trainde met Chantal mee en Max kon zijn eigen training gewoon volgen. Het was een leuke en vermoeiende avond. Toen ging het licht uit in huize van Geest. (Chantal Boot)

Dinsdag 15 februari. Vandaag mochten wij uitslapen want we moesten om 11 uur in Den Haag zijn bij het Escher museum. Met de tram en de bus moesten wij zelf in Den Haag komen. Bij het Eschermuseum hebben we anderhalf uur rondgekeken en daarna moesten wij met de fotospeurtocht beginnen.
We kregen met ons groepje (ik, Anna, Jill en Lisa) een papiertje met daarop 5 dingen in Den Haag waar wij een foto van moesten maken. Verder moesten wij vandaag ook de enquêtes doen, die we gister gemaakt hadden. Veel mensen reageerden positief op de vragen en nu weten wij dus ook meer over de verhouding tussen de Nederlanders en de Duitsers, vanaf de Nederlandse kant gezien. Vervolgens hebben wij lekker geshopt en een paar anderen hebben ergens in een cafeetje
wat gedronken. Om half 6 was er gereserveerd in de Pizzahut, daar hebben wij met z'n allen gegeten. Superlekkere pizza's zijn er daar. Een paar mensen gingen naar huis en met de rest zijn wij nog wat gaan drinken ergens in een barretje. De avond kwam niet te laat tot einde want morgen (woensdag) moeten we alweer
om 8 uur op school zijn. Dan gaan we naar Amsterdam.(Ilona van de Hout)

Woensdag 16 februari Vandaag gingen we om 8 uur met de bus naar Amsterdam. De reis duurde ongeveer 1,5 uur. Toen we in Amsterdam waren gingen we eerst met een boot een rondvaart maken door de stad. We zijn langs een aantal toeristische plaatsen gevaren. Hierna gingen we rond 11 uur naar het Anne Frank museum. Dit was voor de Duitse leerlingen ook speciaal omdat zij op het Anne Frank Gymnasium in Duitsland zitten en veel over Anne Frank en de 2e wereldoorlog geleerd hebben. In het museum kregen we eerst een kort verhaal over Anne Frank en haar familie te horen waarna we een opdracht moesten maken en door het museum konden lopen. Rond 2 uur was het voorbij en kregen we nog even vrije tijd om zelf door Amsterdam te lopen. We hebben eerst wat te eten gehaald en de meisjes gingen shoppen. Om half 5 gingen we weer terug met de bus naar school. Het was jammer dat het erg druk was op de weg, want daardoor waren we pas om kwart over 6 bij school terug. 's Avonds hebben we nog even tv gekeken. Al met al was het een hele leuke dag! (Jessica en Luke)

Donderdag 17 februari: Vandaag gingen we naar Koppert cress. Dat is een tuinbouw bedrijf dat eetbare plantjes kweekt. Eerst hebben we geluisterd naar een mevrouw die van alles ging vertellen over het bedrijf. (In het Nederlands, maar ook delen in het Duits) Vervolgens mochten we ook nog plantjes proeven. Het was heel raar om een blaadje in je mond te stoppen en dan oester, drop, noot of komkommer te proeven. Hierna kregen we een rondleiding door de kas. En uiteindelijk kregen we nog een kookboek ook. Koks schijnen de plantjes namelijk als decoratie, maar ook als een smaakje in hun gerechten te verwerken. Het was verrassend leuk en interessant om te zien en te proeven.
Om half twaalf reden we op de fiets naar school, om daar te genieten van lekkere broodjes uit de kantine. Daarna volgden we verschillende lessen. Ik ging samen met mijn Duitse partner naar Natuurkunde en Biologie.
Om twee uur was het vaste programma afgelopen en hadden we besloten met z'n allen naar het strand te gaan. Op het strand, op een terrasje wat drinken in de zon, in februari is toch best bijzonder. Hierna gingen we nog even langs de supermarkt, omdat onze Duitse vrienden nog wat lekkers wilden voor in de bus.
De laatste avond van de week, besloten we naar Max te gaan. Hij had een groot hok in zijn tuin (Wat zo groot was dat je er wel in kunt wonen) en daar mocht de hele groep wat komen drinken. Vervolgens gingen we om iets voor elven naar de Prom, om daar ook wat te drinken en natuurlijk even te dansen. Veel te laat gingen we weer naar huis, maar gelukkig was dit dan ook de laatste avond, want als het op slaap aankomt, kom ik aardig wat te kort. (Marit v/d Linden)

Vrijdag 18 februari: De allerlaatste dag van onze uitwisselingsweek, wat is de tijd toch snel gegaan. We moesten om 9 uur op school zijn om ons project af te ronden. Alleen was het een heel karwei om wakker te worden, want gisteravond was het een gezellig maar ook late avond geworden. De laatste dingetjes moesten nog in de koffer worden gedaan en er moest ook nog snel van de familie afscheid worden genomen.Toen we eindelijk op school waren, hadden we nog gepraat over wat de verschillen en overeenkomsten waren tussen Nederlandse gezinnen en Duitse gezinnen en hoe we deze week hadden ervaren.Daarna hebben we ons voorbereid voor de presentatie die we moesten geven aan de vierde klas. We waren daar al snel mee klaar, dus hadden we nog naar foto's gekeken die deze week waren gemaakt. Eindelijk was het dan zover de presentatie moest gedaan worden. De Duitse leerlingen (en ook de meeste Nederlanders) zaten gespannen te wachten voor wat er ging gebeuren. De presentatie was uiteindelijk heel goed gegaan en iedereen heeft ervan genoten. We kregen nog een lunch van school en daarna was het zover om afscheid te nemen van onze Duitse vrienden. Na een lang afscheid van veel geknuffel stapten ze met zijn allen de bus in en reed de bus weg, op weg naar Aken. In april gaan wij naar Aken en daar heb ik heel veel zin in. Het was een hele bijzondere week om mee te maken. (Yvonne Tran)